Културна политика

 
Рейтинг: 3.00
(656)
Глог
Експертна група за прозрачна и ефективна културна политика
Културно-политически текстове
Кратка библиография
Връзки

БЛОГ АРХИВ
«« юли 2016 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Сайтът: Защо? и За кого? За контакти

Глог
"Дали този блог е още активен?"
Въпросът е зададен към предишна тема и е съвсем адекватен. Наистина в сайта не са публикувани нови т ...
26 Ноември 07, 03:17   Коментари (0)

Вземи в gLOG
Арт-лотото – още една (умишлено?) пропусната възможност
"Министерството на културата подготвя промени в Закона за меценатството, за да може да се организира ...
24 Юли 07, 00:56   Коментари (2)
1. petkan
5-.-0.08
22: 1
dolu kulturata, da jivee bezhaberieto ...»
2. pechelivsh
8-.-0.07
06: 1
Togava,moje bi e umestno da popitame Danailov,zashto ne napravi neobhodimoto za da ima art loto...ili po tochno,zashto e protiv... ...»

Вземи в gLOG
Как читалищата бяха лишени от данъчни облекчения?
В самия край на 2006 г., с приемане на Закона за държавния бюджет на Република България за 2007 г. ( ...
23 Юли 07, 23:19   Коментари (6)
1. 4italiste simona2002 raion Vrabnica
1-.-1.08
24: 1
nie sme potarpevsi ot tozi zakon obstinata ni nakara da u4astvame na konkurs za pomestenieto kadeto uprajniavame 4italistna deinost opredeli ni mese4en naem 200lv. ...»
2.
4-.-0.08
21: 2
Колеги, читалищни дейци, ако някой има успешен опит по отношение разбиране от страна на общините във връзка с плащането на местни данъци и такси, споделете с нас, моля. Как го постигнахте, какви мотиви изтъкнахте, ред и начин на постъпки пред Общинския съвет и общинската администрация? Благодаря. ...»

Дискусионен форум Lab for Culture: Читалищата – държавни културни организации или неправитествени организации?
Първите български читалища са основани преди повече от 150 години от местните първенци, които събира ...
18 Юли 07, 01:08   Коментари (6)
1. koleva
8-.-0.07
15: 2
Съгласна съм с колегите от "Лик", че без екип, обединяващ се около идеята за положителното развитие на читалището, свързано едновремменно с традиционните дейности и с въвеждането на иновативни, нищо не може да се направи. в читалището, което работя сме трима млади хора, които, подкрепяни от настоятелството, променихме облика на сградата и дейността изключително много. Читалището написа и реализира първия проект в цялата община през 2003г. и бяхме обявени едва ли не за еретици, защото създадохме обучителен и информационен център по пчеларство, финансиран от Проект "Читалища". Тогава бяхме обявени едва ли не за еретици на читалищната идея. Но от тогава насам дейността по този проект разширихме с участие в още три проекта за професионално образование. Общо сме реализирали повече от 10 проекта в различни сфери, подкрепящо традиционни и нетрадиционни дейности. Дори общинското ръководство състави собствена програма за допълнително финансиране на работещите читалища. По този начин субсидията се разпределя най вече за заплати и издръжка на съставите и библиотеката. Благодарна съм на колегите за креативността им, защото работата в читалището по този начин не е еднообразно и сиво ежедневие, както е във всички останали 12 читалища в общината, а постоянно предизвикателство да спечелиш доверието и финансирането на различни донори, за да се развива града ти по- добре благодарение на теб. Съгласна съм, че субсидията не трябва да се взема на парче. Извинявам се, но 90% от моите колеги дори не ходят на работа, а какво да говорим за разработване на проекти и допълнително финансиране. Може би всичко, дори субсидирането, трябва да се финансира на проектен принцип. Но това, че търсим допълнително финансиране не означава, че не се нуждаем от субсидия. Напротив, в такъв случай нуждите на читалищата от можещи и знаещи хора се повишава. А тези хора могат да се задържат на работа само с подходящо възнаграждение и добри условия на труд. Нужен е стимул. А относно въпроса дали сме държавен културен институт или НПО, мисля, че сме гражданско сдружение в полза на развитието на местните общности. Но това, че в момента сме на гарантирана държавна субсидия ни дава сигурност и възможност наистина да сме полезни на хората около нас. Защото много добре си спомням годините от 1994 до момента, в който станахме делигирана държавна дейност. Но това е тема за друг разговор. Нужно е само РАБОТА и много желание и самоотверженост. Защото, ако не се разболееш от болестта читалище, не можеш да си пълноценен и полезен на хораза, за които работиш. ...»
2. Krasimira Abraamian
8-.-0.07
02: 2
Чудесен коментар на Емилия Шушарова!
Едва ли все още има някой, който да не е разбрал в какво се състои уникалността на читалищата!Но докато съществува тази уравниловка - на всички по равно за 1 щатна бройка - няма да се раздвижат нещата. Уважам труда на колегите, но има разлика между положения труд извършен с готовите пари от държавния бюджет и труда на колеги, които не стоят с протегната ръка, а търсят пътища за допълнително финансиране.Не е оценен реално труда на читалищния работник. Ако не се научим да се променяме в новите условия, не да се отказваме от основното си предназначение,/хранител, пазител, будител/, а да се представяме в нова светлина. Как? - това решава всяко развиващо се читалище.
Срества нужни - не е нужен коментар, но без човешки ресурс - нищо не става.
НЧ "Дружба" Сливен ви пожелава - заедно да променим нещата! ...»

Дискусионен форум Lab for Culture: Икономически и социални ефекти от изкуствата в България?
Според наскоро публикуваното изследване на Иван Чалъков и екип („Икономически принос на авторскоправ ...
16 Юли 07, 02:30   Коментари (3)
1.
1-.-0.08
31: 2
Ако за някои хора да се инвестира в изкуство и култура е \\\"яма бездънна\\\",\\\"вода в пясъка\\\", то тогава изкуството и културата не могат да очакват от тези хора абсолютно нищо.
Ако разглеждаме нещата на чисто пазарен принцип,има продукт,има пазар,има интерес продукта да бъде купен,следователно има движение на пари/финикийски знаци/!До тук нещата са много прости и дори за нас и дори за децата.Това и бабите го знаят.Къде, обаче ,е ролята на държавата в един такъв пазарен процес?Разбира се в събирането на данъците,тук там в някой рекет,чрез купища усложнения от страна на много интересната държавна администрация,може и някой и друг закон да се измисли.Като казвам \\\"държавата\\\" имам предвид всички властимащи и онова,което се случва благодарение на тях в Република България.Властимащите си ги харесваме по красота и красноречие и си ги избираме.После те започват да мислят.Например: да има ли държавна политика по отношение на културата или да няма.Ако няма, ще трябва да се закрие съответното министерство и всички държавни негови подразделения.Ще остане само онова,което може да се продава и да се издържа само.Закона на дивата джунгла, на естествения подбор.Естествено този вариант бива отхвърлен веднага,най-малкото защото биха се прочули в съвременния цивилизован свят.Запазват всичко и започват да го мразят,че го има,че там трябва да се финансира,че това е \\\"яма бездънна\\\"Ето,че се чуват гласове:\\\"Как бихме убедили властимащите,че изкуството е нещо необходимо?Как да докажем,че то може да бъде икономически изгодно?\\\"Няма как.Тази кауза е загубена още в зародиш!Простете за моя гняв!Зная че това е част от много натрупаното недоволство в нашето общество и сякаш всички се оплакваме,а не даваме мнение как биха се променили нещата.Нека да не подценяваме,обаче,българския народ.Ние знаем кога да се оплакваме и кога да дадем рецепта панацея.Сякаш още не му е дошло времето, но и това ще стане. ...»
2. Lyubov Kostova
7-.-0.07
18: 0
(копирано от дискусията в http://www.labforculture.org/en/community_groups/public/labforculture_community/public_forum_region_in_focus)
Простете за израза, не искам да обидя никого, но това е доста романтично виждане за изкуството и културата като сфери на духовност, която целият свят трябва да подкрепя, а самата тя с нищо и никому да не доказва своята ефективност Мина това време
Luz, ето какво мисля по повод на казаното от Вас "Ако за тези хора изкуството не е ценност, дори не е провокация...не зная какво би променило отношението им"
1. абстракцията "ценност" не е достатъчно основание за получаване на разрешение за кредит
2. финансиращите институции и хората в тях могат да имат най-доброто отношение на света към "ценността" и пак да нямат нито една формална причина да отпуснат средства. Защо? - прозрачност на вземаните решения, които трябва да бъдат основани на недвусмислени доказателства за устойчивост, ефективност и т.н. Познаваме всички този жаргон, нали? Да, и може да ни е омръзнал, ама зад него се крият много прости указания:
3. Защо "ценността" да не може да бъде описана в конкретни ползи? Защо си мислим, че подобно описание би опошлило "ценността"? Много често, ако трябва да бъда откровена, „ценността” се облича в толкова мъгляви, засукани, терминоподобни определения, че чак те боли главата. А и нищо не разбираш. И то не защото ти – неартистът/нетворецът си глупав, а защото всъщност не съм длъжен(а) да съм специалист във всички области, които искат финансиране.
Пишеш книга, рисуваш картина - какво от това?! Това не е опит да отрека „ценността”, ами провокация да ми кажеш какво точно е ценността. И тогава ще се замисля да дам за нея. И то не като подаяние, а защото ще повярвам, че това, в което инвестирам има доказуеми предпоставки за успешност. Не мога да се доверя на подсъзнанието си при вземане на решение. Сори – никой не работи така. Дотук с реакцията към Luz. И освен това, всъщност аз самата се занимавам с проекти и тяхната промоция - да не ви заблудя
4. Та, в отговор на Юри – какво трябва да се случи и как ние да променим отношението на държавата. Ние, като хората, пряко отговорни за културния продукт, който създаваме, най-добре го познаваме. Малко познания по маркетинг никому не вредят. Ако сами не знаем – има с кой да се консултираме и в това няма нищо срамно. Произведението на изкуството е продукт – и колкото по-скоро осъзнаем това, толкова по-скоро ще започнем да прилагаме към него продуктов маркетинг и мениджмънт.
Успеем ли да докажем устойчивост на продукта, говорейки на език, достъпен за останалите, а не само в тропи, епитети, чуждици, жанрови еманации, безкрайни подчинени изречения в есеистичен стил и пр., ще сме направили крачка №1.
Изследвания като това на Иван Чалъков правят нещата много по-лесни.
Дълбоко вярвам в смисъла и смислеността на това начинание.
Много се разбъбрих ...»

Вземи в gLOG
Новите културни стратегии на София, България и на Колумбъс, Охайо
От страницата на Дирекция "Култура и образование" в Столична община (http://www.sofiaculture.bg/) ра ...
12 Април 07, 23:50   Коментари (8)
1.
1-.-0.08
31: 2
Уважавам желанието на някои хора да пишат на английски,но моля,ако може да бъде на кирилица,защото ние по-простите хора нищо не разбираме!Колкото до темата, смятам,че не представлява интерес да се дискутира по нея. ...»
2. zankov
4-.-0.07
24: 1
merci очаквах юри да отговаря на такъв вид питания , щот те май се легитимираха като "прозрачни" и че се грижат за прозрачност и достъп /равноправен и навременен!!/ до инфо
тъй като писането вече се развива между мен и вас г-жа Петрова и тъй като имам и въпроси и конкретни идеи и намерения и хора за конкретни общински взаимоотношения, ако искате да преминем към лична кореспонденция
na >> vzankov@gmail.com ...»

Непретенциозни бележки по културния живот в един малък град
Градът се намира в Северозападна България и има около 7-8000 жители. В града има малък местен музей, ...
11 Март 07, 15:41   Коментари (4)
1. nadqstef
2-.-1.07
10: 1
Държавата смачква средностатистическия българин,а после очаква продукция от него.Средностатистическият българин се опитва \"да смачка\"държавата и после очаква тя да му помогне.Всеки от нас трябва да определи приоритетите си,а не да обвинява другия,че ги няма.С общи усилия и най-вече с желание доста от нещата,ако не всички,са постижими.Явно желанието ни липсва или течението ни устройва..... ...»
2. диана
3-.-0.07
28: 0
понякога си мисля за въображението - коя е средата за нея. Да въобразиш продукт, работа, неща. Тъй като ми се струва, че познавам този град, в него нямаше и фото-студио, но беше открито преди 2 години от една имигрирала в България рускиня. Този детайл ми се струва любопитен ...»

Съвременната култура като важна част от представянето на една държава
Поводът за този кратък текст е решението на японското правителство да популяризира националната култ ...
14 Февруари 07, 22:39   Коментари (2)
1. mila
3-.-0.07
08: 0
Съвременният танц е представителен само за България точно толкова колкото френският, немският или испанският съвременен танц са представителни за съответните страни. Всеки от тях ина своя специфика, колкото и универсални да изглевдат изразните средства и езикът на това изкуство. Работата на един съвременен хореиграф неизбежно е белязана от специфичното светоусещане на родното му място, което не може да се определи еднозначно, но се усеща недвусмислено в други страни и се наблюдава с интерес. Точно в това поле на съвременния израз съпоставките са най-интересни и красноречиви... Не виждам защо за България трябва да се създава представата като за страна изразяваща се само чрез миналото си. Днес има силни съвременни експонати, които да я представят съвсем достойно навсякъде по света, още повече, че по отношение на танца това вече многократно се е случвало... ...»
2. zankov
2-.-0.07
27: 1
не е въпросът в това , кое вече е световно известно а може и тряба и как... бе май този разговор няма никъв смисъл ето ви пример - биеналето в прага -
PRAGUEBIENNALE 3 24 May - 16 September 2007Karlin Hall - Thamova 14 - Prague Under the patronage of Mr. Pavel Bem,
Mayor of Prague and Mr. Vaclav Jehlicka,
Minister of Culture of Czech Republic .
за да видите какво подкрепят кметът на Прага и министърът на културата /им/
влез ей тук:
http://www.flashartonline.com/pg_PRAGUE_BIENNALE3.htm
всички разсъждения просто стават безмислени ...»

Вземи в gLOG
Два нови текста в раздела "Културно-политически текстове"
В раздела "Културно-политически текстове" вече можете да откриете два нови - забележителни - текста. ...
04 Февруари 07, 00:57   Коментари (0)

Въпрос към Министерство на културата - ще бъде ли създадено арт-лото?
В края на декември 2006 г. изтече срокът, в който Министерски съвет трябваше да създаде арт-лото („л ...
03 Февруари 07, 11:36   Коментари (0)

Вземи в gLOG
Министерство на културата НЕ публикува ежегодни доклади за своята дейност и намерения
Според чл.14, ал.3, т.2 от Закона за закрила и развитие на културата: „Министерството на културата о ...
02 Февруари 07, 02:25   Коментари (0)

Състоянието на библиотеките в България и нуждата от съвременно библиотечно законодателство
На 15.12.2006 в София се проведе дискусия на тема "Правна регулация за библиотеките и библиотечно-ин ...
02 Февруари 07, 02:04   Коментари (0)

Вземи в gLOG
Информация за дейността на Експертната група за прозрачна и ефективна културна политика
Драги колеги, подробна информация за дейността на Експертната група за прозрачна и ефективна културн ...
02 Февруари 07, 01:14   Коментари (0)

Коментари и предложения по проекто-закона за културното наследство
"Един от основните недостатъци на законопроекта е, че принципите на финансиране на дейностите, свърз ...
26 Януари 07, 00:44   Коментари (7)
1. ДОКЛАДА на проф. Красимира Средкова
0-.-1.08
03: 2
Четете тук доклада на проф. Красимира Средкова, председател на Консултативния съвет по законодателството към Народното събрание, който управляващите иззеха на 10-тата минута след като бе раздаден на парламентарните групи...
http://diskusiya.files.wordpress.com/2008/10/kosultativen-suvet1.pdf ...»
2. НИНА ЧИЛОВА ИЗЛЪГА НС
9-.-0.08
05: 2
На сайта на АРХЕА е пуснат прелюбопитен и полезен анализ озаглавен - "Собствеността върху културни ценности в Българската законодателна традиция до 1944 г."
http://archaeology.zonebg.com/law.htm
Оказва се, че Нина Чилова е излъгала народните представители, като от трибуната на парламента е твърдяла :
"Аз искам много ясно да декларирам и да кажа, че българското законодателство от Освобождението и на конституционно ниво, и на законодателно ниво по отношение на археологическо наследство винаги императивно е препятствало възможността друг, освен държавата, да притежава археология. И това трябва да стане много ясно в пленарната зала. Ние сме правова държава."
Архейците я опровергават тотално и я лишават от основните и аргументи с които оправдава национализацията. ...»

„Великолепието на България” – линии на интерпретация
Преди няколко дни се зачудих дали да занимавам студентите от магистърска програма „Мениджмънт и соци ...
21 Януари 07, 02:35   Коментари (2)
1. dobri
7-.-0.08
19: 2
Най-голямата промяна е заглавието \"Закон за културното наследство\" и че вместо за \"паметници на културата\" се говори за недвижими и дВижими \"културни ценности\". Дори това обаче не е направено подобаващо и тези основни понятия в закона нямат необходимата ясна и пълна правна регламентация, което беше основен недостатък и на стария закон. Относно режимите по-нататък в закона е още по-трудно да се разбере какво и как целят при правната мътилка с основните понятия. Има проблеми при опита да се разбере откъде започва и къде свършва защитния статут.
В същото време има явно противоконституционни текстове в частта за археологическото наследство. По Конституция единствено \"археологическите резервати\" са изключителна държавна собственост. Никъде там не е постановено, че всички археологически ценности следва да са изключителна държавна собственост!
Ако г-жа Чилова и археолозите искат това е редно да потърсят начин да променят Конституцията.
Въпросният закон не отговаря изобщо на нуждите на културно-туристическата индустрия и не създава условия за развитието на културно-туристическата инфраструктура. Чсно е, че национализацията на колекциите и въвеждането на държавен монопол в археологията не биха могли да способстват развитието на една културно-туристическа индустрия, а напротие...
Не на последно място целият този сбирщайн си остава изцяло несинхронизиран и пожелателен тъй като е твърде далече от реалността и надали изобщо ще заработи.
Няма и разработен проблема с финансирането който следва да осигури колосалните средства необходими на държавата при един държавен монопол.
Мога да пиша за пропуските и безсмислията в закона-Чилова повече от колкото е той самия но ще се въздържа.
Сега накратко за една алтернатива представена от колегите от Асоциация АРХЕА.
Те бяха в основата на стопирането на предишния правителствен проект. За няколко дни тогава без много шум успяха да пуснат в публичното пространство \"Алтернативен проект\", който обезсмили правителствения.
По-късно Архейците разработиха \"Стратегия за опазване и устойчиво развитие на културно-историческото наследство в Република България\".
После публикуваха на сайта си и \"Нов законопроект - работен вариант\".
Който желае да види нещо наистина ново и креативно може да ги намери на:
http://archaeology.zonebg.com/law.htm
Още при пръв прочит се вижда, че хората разбират в детайли тази материя. Новият им законопроект макар и със старото заглавие е наистина нов и отговаря както на обществените отношения и нужди, така и на европейските предизвикателства.
Започва се с ясна и точна правна регламентация на основните понятия и правни термини. После се прави нужната систематизация на дейностите и действащите лица. После се дават режимите и т.н.
Въвежда се централизирана информационна система, държавно-обществен контрол, специален държавен аукцион за сделки и пр.
Вижте го сами. Заслужава си:-) ...»
2. dobri
7-.-0.08
19: 2
Прочетох внимателно "законопроекта" на Чилова, който се приема за поръчка на Божков.
За онези които не познават сега действащата нормативна база може би е нов. За познавачите обаче е видно, че е едно правно упражнение на г-жа Чилова на което трудно може да се пише дори 3,50.
Видно е че направата му е на способа copy-paste от стария закон (от 1969) от някои конвенции и другите действащи сега нормативни актове.
Малкото нови моменти в закона са съвсем мъгляви, неточни, неразработени (за целите които следва да постигнат) и недобре правно регламентирани. За синхронизация между текстовете трудно може да се говори... ...»

 начало 1 . 2 . 3 . 4 край 

0.0686